Succesvol samenwerken. In dit artikel beschrijft Edwin Best zijn ervaringen met samenwerking. Edwin is een van de oprichters van de Colour My Company Coöperatie UA en eigenaar van The Best CRM.

Ontwikkelingen

Samenwerking is anno 2014 een randvoorwaarde voor succesvol ondernemerschap: onze economie is in rap tempo aan het evolueren naar een flexibele economie gebaseerd op samenwerking met nieuwe business modellen.

Flexibilisering: de arbeidsmarkt flexibiliseert in hoog tempo:
De sterke groei van zelfstandige professionals.
Meer en meer werken bedrijven met zowel een vaste als met een flexibele schil.
Business modellen: crowd sourcing, crowd funding. De fysieke muren van een onderneming zijn al lang niet meer de letterlijke & figuurlijke grenzen van een onderneming. Innovaties en R&D vinden niet langer plaats binnen een onderneming, maar in de keten: samen met de klant, consumenten dan wel met samenwerkingspartners. Financiering (crowd funding) verandert van de traditionele financiering via een ‘bank”, naar crowd funding. Financiering via en in de community.
Samenwerking. In plaats van de traditionele corporates, schrijven (gelegenheids) samenwerkingspartners zich met succes in op aanbestedingen. Aanbestedingen op basis van best value procurement waarin criteria van oudsher als schaal en omvang (het traditionele domein van de corporates) niet langer de criteria zijn, maar in de plaats hiervan criteria als innovatie en het bieden van oplossingen die er daadwerkelijk toe doen.
Dit alles wordt gevoed door de zeer hoge Internet penetratiegraad in Nederland: Nederland staat tweede van de OESO-landen op het gebied van breedbandpenetratie. Bron, Cijfers 2014 van de OESO. Vier op de tien Nederlanders heeft een breedbandverbinding, waarbij van de OESO-landen alleen in Zwitserland een groter deel van de bevolking breedband heeft.

Succesvol samenwerken

Maar, hoe kan je dan succesvol samenwerken. Hoe organiseer je dat. Wat is het doel en wat het middel?

Ik zie de volgende samenwerkingsvormen:

Incidentele samenwerking: een grafisch vormgever huurt webbouwer in als een opdrachtgever een website inclusief grafisch ontwerp bestelt.
Structurele georganiseerde samenwerking: een grafisch ontwerper & webbouwer gaan een gezamenlijk product (grafisch ontwerp + website) in de markt zetten.
Beide vormen zijn te gieten in een formeel juridische entiteit, als een coöperatie of een VOF, of op basis van onderlinge afspraken. Voor Colour My Company hebben we gekozen voor een structurele georganiseerde samenwerking met als rechtsvorm een Coöperatie UA (uitgesloten aansprakelijkheid.) Colour My Company is een “normale” onderneming met zaken als een rechtsvorm, missie en visie (merkwaarden), portfolio aan diensten en huisstijl. Maar, in plaats van medewerkers zijn er ondernemers aan boord.

Als aanpak van Colour My Company Coöperatie;

vooraf hebben we een heldere visie bepaald
de verbindende factoren voor samenwerking vastgesteld door Kernwaarden / merkkompas. Verbindende factoren om de ondernemers te binden & boeien aan Colour My Company en als leidraad / waarden voor het individuele handelen van de leden (de ondernemers.)
een bewuste keuze voor Coöperatie als initiële vorm (de rechtsvorm.)
een structurele samenwerking maar bewust beperkt geformaliseerd. Er zijn alleen afspraken gemaakt die strikt noodzakelijk zijn,
Als dienstverlening hebben we het concept “blended services” geïntroduceerd: vernieuwende service concepten, voorbeeld een integrale Marketing, CRM en reputatiemanagement oplossing. CRM is een van mijn diensten, deze is “gemengd” – blended services – om tot een integraal en onderscheidend concept te komen.

Wat heeft het gebracht, wat hebben we geleerd?

Colour My Company is in 2010 in de markt gezet en actief geweest tot 2014. In 2014 is de coöperatie ontmanteld. In de basis hebben we een fantastische tijd gehad: veel geleerd en veel free publicity. Leren is in mijn optiek een van de belangrijke baten van samenwerking. Alleen ga je sneller, maar samen kom je verder! Verder komen op het gebied van persoonlijke & zakelijke ontwikkeling. We zijn en worden veelvuldig gevraagd als spreker over samenwerking of als schrijver over samenwerking.

Knelpunten en leerpunten, het middel werd het doel. Er ging te veel aandacht zitten in de coöperatie / het opzetten van de onderneming en te weinig aandacht voor ondernemerschap. Gevolg, we waren veel tijd kwijt met de bouw van een innovatief concept maar de opdrachten stagneerden. Commercieel succes is, ook voor een samenwerking, een succesfactor: naast de merkwaarden is commercieel succes een van de verbindende voorwaarden. De economische crisis speelde ook een rol, klanten waren op zoek naar pragmatische oplossingen en geen (innovatieve) concepten.

Op persoonlijke titel, een coöperatie met een opzet als Colour my Company kost (te) veel tijd. Net als bij een vereniging bepaal je met de leden het beleid en maak je keuzes. Anders gezegd, eerst afstemming hebben met elkaar en dan (pas) reageren op klant / marktvragen.

Ik geloof en blijf actief in samenwerking. Vandaag de dag ben ik actief vanuit The Best CRM met, wederom, een structurele samenwerkingsvorm. Nu niet in juridische vorm, maar met associates. Ik kan met deze opzet sneller schakelen en gelijkertijd onderscheidende concepten leveren. Voorbeeld, een CRM invoering inclusief een integraal traject voor gedragsontwikkeling

Samenvattend

Wat wil je bereiken met samenwerking. Inschrijven op aanbestedingen, (geografische) markt en of dienstontwikkeling? Hoe ga je dit organiseren met welke (rechts)vorm. Hoe maak je hier een succes van?